onsdag 28 mars 2012

Uppdatering

Vad har hänt sedan sist?
Vi har varit på öron-näsa-hals, som har konstaterat att det inte är något fel på Noelles öron, trumhinna eller hörsel. Hon hör så bra så! Så där hade vi ingen förklaring heller.
Virus, sa öronläkaren.
Den ansiktsförlamning hon fått kallas även Bell´s pares (för er som vill googla)
och i 70-80% av fallen är orsaken okänd. Men jag nöjer mig inte med det. Vi ville ha en remiss till att röntga hjärnan. Nej, det är ingen vanlig orsak och hon har inte ont i huvudet eller svårt att röra det, men då har vi iallafall kollat och DÅ kan jag utesluta det. Inte nu.
Idag hade vi en sedan länge bokad tid på ögonmottagningen och där hade de läst i Noelles journal och satt in en jourläkare att titta på hennes ögon, bara för att. Underbart!
Men det var inget fel på ögonen, och synen är inte påverkad av förlamningen. Fick utskrivet en annan sorts ögondroppar att ta till natten.
Den rutinmässiga undersökningen visade på bättre syn och samma skelning, den har inte blivit värre sedan sist och därför inget tal om någon operation. Det var skönt!!
Min älskade lilla Noelle, så duktig och står ut med alla läkare som pillar och grejar med henne...
Nu sover hon gott.
Jag ska försöka lägga mig i tid idag med, jag har hemmaplugg i två dagar nu, vilket känns välbehövligt.. plugg inför provet på måndag om nervsystemet och dess sjukdomar och jag har haft annat att tänka på så jag har inte börjat läsa än. Är väl 100 sidor i boken om nerver, hjärnans olika delar, demens, MS, parkinson, Stroke, epilepsi m.m... Härligt!

Inga kommentarer: