fredag 29 oktober 2010

Utflykt och annat.

... Igår fick jag ett ryck, orkade inte tänka tanken att vara hemma en hel dag till.. så jag sa till Noelle: "Ska vi åka till ........?" Ja, det ville hon ju såklart... Haha. Ja det blir en utmaning, tänkte jag.. Vart skulle vi? (Denna bilden är visserligen tagen på hemvägen men skit samma...)
Tadaa! IKEA!

Först köttbullelunch :-)

Sen handlade vi lite snabbt, jag visste vad jag skulle ha så det gick ganska så fort!
Överkast, tavellister, ramar och värmeljus typ.
************
Till en annan grej.. ni som känner mig vet kanske att jag är lite av en stavningspolis.. Jag är absolut inte felfri själv, jag kan ha fel och jag tycker även att viss grammatik är svår, men något jag inte klarar av är när man ska krångla till barnens namn t.ex..
Såg i tidningen för ett tag sen ett barn som hette "Philipha"
Jo, Filippa förmodligen, men för mig blir detta Filiffa... Ph = F i början så varför inte i slutet? Nä, för att folk ska krånghla thill deth medh atth läggha tillh ett H i alla namnh. Stackars barn. Några andra namn jag sett är ju Whilmah och Nowah. VA? Räcker det inte med att ANTINGEN stava med W eller H på slutet.. Måste man ha båda? De barnen får ju bokstavera sina namn hela livet sen, som jag får göra.. och då har jag inget konstigt H i mitt namn... haha.
Sen det här med särskrivning.. fick ett roligt mail för några år sen som jag sparade, vänta, ska se om jag hittar det... Kopierar in några citat...
I en elaffär i Tyresö kan man köpa en:
>
> "RAK APPARAT"
>
> Undrar om de har böjda också?
>
>
>
> Pressbyråns nya reklamkampanj i tunnelbanan:
>
> "HUNGRIG? VI HAR SNABB MAT!"
>
> Hur mäter man farten på mat? Hekto i minuten eller kilo i timmen?
***

> En affär nära Linnégatan i Göteborg säljer, bl.a. oliver och fårost.
> På deras skylt kan man läsa den intressanta upplysningen:
> "OLIVER FÅR OST"
> Då blir Oliver säkert glad! ;-)
***
> På vår nya fina kaffeautomat på kontoret finns det en fin särskrivning
längst ner i instruktionerna:
> "Växel i retur skål"
> Skål på er själva!
***
> I godiskiosken kan man vid juletid inhandla:
>
> "Skum Tomte"
***
> En härlig särskrivning, hittad på Domus i Lund:
>
> "Djupfryst kyckling lever".
>
>
>
> På en fotoaffär sågs annonsen:
>
> "Student plakat, monterad och klar"
>
> Verkar rationellt. Antagligen lämnar man in sin student på morgonen
> och hämtar ut honom eller henne på kvällen, färdigfestad och klar!
>
>
>
> Särskrivning sedd på skylt utanför en restaurang:
>
> "VILT BORD"
>
> Gäller att hålla i tallriken...
>
>
>
> Läst i ett skyltfönster:
>
> "Sten tvättade Levis jeans!"
>
> Snällt av Sten.
>
>
>
> En ung civilingenjör skriver om sina arbetsuppgifter:
>
> "Jag arbetar en hel del med fel analys."
>
> Det verkar väl onödigt.
>
>
>
> Sett på skylt i centrala Lund:
>
> "Sjuk gymnastik"
>
> Man frågar sig vad de sysslar med på ett sådant ställe...
>
>
>
>
>
> Sett på skylt utanför djuraffär i Katrineholm:
>
> "JÄTTEFINA SMÅDJUR
>
> DVÄRG VÄDUR MARSVIN KANIN"
>
> Jag hade lust att gå in och fråga vad dvärgarna kostade.
>
>
.
>
>
>
> Sett på reklamtavlan på Ullevi:
>
> "Mässa för små företagare."
>
> Barn eller dvärgar?
>
>

>
>
>
> Hos cykelförsäljare:
>
> "BILLIGA BARN CYKLAR"
> Hur gör andra barn då?

> Sett på en datormässa:
> "Prova våra kassa apparater"
Ja.. ni fattar... hehe.


2 kommentarer:

Anonym sa...

*ASG*
jag har träningsvärk i magen och skrattar så jag gråter! särskrivning is the shit! :D

Orsi sa...

Gud vad roligt,"billiga barn cyklar" "dvärg kaniner marsvin säljes"