söndag 7 februari 2010

Ytterligare en skitnatt...

Ja, den senaste tiden har ju varit extremt sömnfattig här..
Natten mellan torsdag o fredag vaknade William: 01, 02.40, 05, 06 och upp 06.45!
Natten mellan fredag o lördag: 00.45, 02, 02.35, 04.20 och upp 07.
Denna natten, lördag-söndag var inte bättre: 0.45, 02.30, 03.15, 04.45 och 06. Sen halvsov vi till 8...
Vad gör jag/vi för fel? Finns det fel man kan göra?

Tar ju bara upp honom om han gallskriker o har ont i magen, men det är ju inte varje natt... sen får han välling EN gång, när jag tycker det är rimligt i tid att han ska få det... Han sover i sin säng i vårt rum, eftersom han inte kan få ett eget då vi bara bor i en trea!
När vi lägger honom är lampan tänd och radion på, som jag släcker o stänger av när jag går o lägger mig. Tiderna som jag skriver upp när han vaknar, det är de gånger han vaknar efter att jag har gått o lagt mig. Han vaknar tidigare på kvällen med när vi kollar på tv, men det skriver jag inte eftersom jag då inte störs av det eftersom jag inte somnat.. babbel..

Det känns som att dessa EXTREMT dåliga nätter (han sov ju dåligt innan med, men kanske vaknade han 1-2 MAX 3 ggr innan) började när vi sänkte ner botten på sängen för ett par veckor sen.. men vad kan det ha med saken att göra? Han måste ju sova där nere, nu när han sätter sig upp själv...
Ska jag testa att ställa in sängen hos Noelle då?

7 kommentarer:

Sandra sa...

Usch, det är så jobbigt när barnen sover dåligt! Adrian började sova bra, dvs någorlunda hela nätter vid 6 månader, då han flyttade in i eget rum. Sedan sov han bra i tills han var drygt 1 år, sen började det med nattskräck.. hysteriska gallskrik.. Hemskt! Förstår att du/ni måste vara supertrötta, det är ju ruskigt jobbigt när man är mitt upp i det, men snart vänder det! Det är nog bara att härda ut.. tyvärr!

Jahopp, idag skulle ju bebis vara här.. det är nog lika bra att ställa sig in på att gå över tiden, vilket känns otroligt jobbigt, men vad fasen, för var dag som går, så närmar det sig ju iaf!

Hoppas att ni har haft en bra helg!
Kram

Sandy Dandy sa...

Usch vad jobbigt :-( nä ni gör inget fel!! Det kommer ändra sig som Sandra med skrev... man får härda ut :/
Du skrev att lampan är tänd o radion på, menar du där W sover då?! Så han somnar till radion?
Kramis!!

Carol sa...

Ja, radion är på där W sover, vi vill att han ska bli van vid ljud o inte vakna så fort telefonen ringer, som Noelle gjorde... Han somnar med den på..

Sandra K- Ja Noelle fick också såna där perioder med mardrömmar.. måste det varit, hysteriska skrik! O sen har hon växtvärk ibland med.. o det gör ont... bara att få i henne Ipren så somnar hon om, men bara det är ju en match...

Caroline sa...

Fy fasen, alltså!
Det är ju så svårt att veta vad det är, eller om det går att göra nåt åt.

Kanske en utvecklingsfas? Dåliga nätter kan hålla i sig någon vecka eller två då.

Har ni testat att ge honom alvedon? Han kanske har ont av tänder eller nåt annat. Det fick jag göra med Bianca härom veckan, det tog jättelång tid att natta henne och hon vaknade flera gånger varje natt. Till slut testade jag med alvedon och då somnade hon som hon brukar och sov bra.

Unknown sa...

Fy det är inget roligt när de håller på så där, Ella hade ju oxå en period där hon vaknade jätte ofta både på kvällen och natten och gallskrek.
Vet ju inte riktigt vad ni testat och inte, men Ella slutade med det när vi började med 5-minutarn, hon vaknar fortfarande nån gång varje natt, men somnar oftast om igen.

Så det är mitt tips, hoppas ni får ordning på nätterna, så ni får sova lite.

Kram

Angelica sa...

Känner igen det där. Z har alltid varit sån ju. Tyvärr vaknar han en del fortfarande. Sover iof bättre jämte mig i stora sängen.
B däremot sover jätte bra. Han har tom slutat med välling på natten. Får bara välling vid 5-6 på morgonen för att somna om. Imorse fick jag sova till 9! TJOHEJ!
Hoppas det löser sig snart med W. Lite svårt att ställa in honom hos N då. Vill ju inte väcka henne.

Anonym sa...

Tristan härjar ordentligt i perioder med. Det kommer och går lite. Sen försvinner det plötsligt. Säkert en fas bara. Drygt att man inte kan göra något åt det bara.

Elliot somnade alltid till radio när han var liten.. Vilket i längden ledde till att han vaknade el inte somnade om det var tyst.. Stökigt. Men dom säger ju det att om miljön är annorlunda när barnet vaknar till, än den var när barnet somnade, så slår väckningsreflexen till och barnet vaknar till mer istället för att somna om.

Så det kan ju vara en tanke kanske.. Att skippa radion och helt enkelt böka runt lite i lägenheten medans han somnar. Så är det samma i hans rum hela tiden, om du hänger med på hur jag tänker. Så vänjer han sig vid levnadsljud och inte radion.