lördag 27 februari 2010

Tal till 25-åringen...

Hittade ett finfint kort som jag fick av mamma när jag fyllde 25, på baksidan nerskrivet det tal som hon höll till mig inför alla gäster i Björbostugan i juli 2006. Tänkte att det skulle vara kul att dela med sig av;

Tänk vad åren går
Minns det som igår
När du var blott fyra
och scenen själv ville styra.
Sjunga som Carola
dansa och skråla
du gjorde det så bra
vi fick dig ifrån scenen dra.
På altanen i vår stuga
du sjöng med hopprep som mick,
lillasyster med fön blåsa fick
så frisyren skulle duga.
Lite lillgammal och ofta klok
duktig, vetirig, kallad för snok.
Tur det inte blev korven
du var ju ganska lik Tjorven.
I Spanien ofta vi var
och bästisen August, han blev kvar.
Intressen var att gympa och rida
och bästisarna Maria, Malin & Frida.
En resa till Danmark du sent skulle glömma,
vad var det i ölen du hade i din gömma?
Du klarade testet med spann
och balansgång på mattkant övervann.
Du har visst härjat en del
vilket jag trott var fel.
Några killar du mött
men med Jimmy, Andreas och Magnus
blev det ej så sött.
Nu Mattias du har
på många sätt så lik din far
med bilar jobbar
ej med kläder snobbar
gillar att öl dricka
hoppas han tar hand om min flicka.
När ni nu tillsammans bor
hör vi väl snart trampet av små små skor?
Hur livet än blir och artar sig
ska du veta att vi ÄLSKAR DIG
Nu har rimstugan stängt,
stort grattis från mamma & Bengt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

åh vad fint! :)

Frida sa...

oj vilket bra rim!!! Måste vara en härlig känsla att få det uppläst om sig själv!

Sandra ♥ sa...

Gud vad gulligt och kul!! :)