lördag 6 mars 2010

Uppe med tuppen, fast före tuppen... Om sömn...

Ja, i morse började första barnet ropa kl 05.50 (Noelle) Jag går o hämtar henne o tar henne till vår säng för att försöka inte väcka William. Men det dröjde inte många minuter innan han också började... Tog honom till soffan för att få honom att somna om, det gick, men så fort jag la honom i sängen vaknade han igen.. då var vi uppe alla tre istället och hade på Barnkanalen och jag låg i soffan litegrann.. Tycker det är PÅ TOK för tidigt att gå upp! Nu finns det många som tänker "jaja, vänta bara..." eller"välkommen till klubben" o.s.v. Den där klubben vet jag inte vad det är, inget uttryck jag gillar, klubben för föräldrar eller? ;)
Mina barn har aldrig sovit längre än 7, MAX 7.30 så att sova på morgonen, det är inget jag är bortskämd med, och det fanns perioder då jag satt uppe med Noelle kl 5 och lekte, så jo, jag vet hur det är!! Men sen att de dessutom inte sover så bra på nätterna... jag skulle faktiskt kunna gå upp vid 6, halv sju, om jag inte hade blivit väckt två-tre ggr på natten... (För någon vecka sedan var det ju extremt när William vaknade 5-6 ggr... men nu är det bättre när dom delar rum och han sover oftast fram till 2-3 utan att vakna!)
I morse fick iaf M ligga kvar ända till strax före 9, då blev han lite stressad då han alltid träffar sina kompisar på stan kl 10 på lördagarna. Idag fick Noelle följa med.
Väntar mig en sovmorgon i morgon.. haha, önsketänkande.

FRÅGA;
Hur gör ni andra med två små barn? Förutsatt att ni är två vuxna i hemmet då, annars har man ju inte så mycket till val, och även att barnen inte är härliga sjusovare som kan ligga till 7.30 - 8.
Tar ni barnen varsin dag? Alltid mamman? Alltid pappan? På vardagarna? (om mamman är föräldraledig o pappan jobbar, får han alltid sova då?)
Undrar hur ni gör.. Snälla, berätta!! =)

7 kommentarer:

Sandy Dandy sa...

Håller med, för tidigt...
Vi har ju tv i sovrummet... så har på barnprogram på morgonen... går väl upp när engla tröttnat ;-) kan va allt från 6.30-7.30....
Så vi brukar ligga kvar i sängen alla så länge det går.

Sven brukar oftast va den som är kvar i sängen på helger... men ibland när jag är astrött säger jag att han får gå upp o jag sova... :P ska bli bättre på dela, för det ska ju va lika...

Orsi sa...

Så här gör vi:
Här finns det inget om att jag jobbar och måste ha min skönhetssömn, utan vi delar på näötterna och morgnarna. Mats är ju en supermänniska, han tar ju barnen faktiskt mer än jag på nätterna eftersom jag är extrem vad gäller sömn,sen så anser jag att han faktiskt har lite av en semester när han är på jobbet.På morgonen vaknar ju Jennifer först, runt 5.30-06 och då tar Mats och ger henne välling sen så får hon titta på Barnkanalen en stund. Strax därefter vaknar ju Filippa, henne tar han oxå. Beroende på hur trött eller pigg jag är antingen sover jag en stund till eller så går jag upp. Är ju oftas ganska pigg nuförtiden då de sover så bra våra tjejer, dock tycker ju jag fortfarande att kl 6 är alldeles för tidigt, men men. Jag gör ju allt hemma, storhandlar, lagar all mat, städar oh tvättar och tar hand om barnen. När han kommer hem, är allt klart, det är bara att sätta sig till bords. Så med detta kräver ju jag att han faktiskt skall avlasta mig på nätterna. Nu är det ju så att båda våra tjejer sover hela natten igen sedan ett tag tillbaka, men när det var som värst kunde ju båda tillsammans väcka oss en 2-3ggr(ja jag vet 2-3ggr är inget att klaga om men det är mkt när man sedan ett tag varit bortskämnd med att få sova hela nätter.Du vet ju hur vi har haft det med Filippa.
Långt inlägg, men nu vet du hur vi gör

Angelica sa...

Tack, du är för snäll. Säg till om du hittar en ande i flaskan. ;)

Anna sa...

Vi kör oftast på varannandag principen.. Nu sover visserligen barnen hela nätterna..
Men de finns ju undantag, Freja har ibland vaknat mitt i natten o vägrat somna om.. Då kör vi varannan gång..

O på helger så är de oxå varannan dag.. Ena dagen går ja upp me barnen så Johan får sova o nästa dag får jag sova... =)

Orsi sa...

Glömde ju skriva: på helgerna kör vi varannan gång...När det gäller sovmorgon.

Linda sa...

Vi har visserligen bara ett barn ännu, ett till på väg dock. Men på helgerna har vi grabben varannan dag så den ene får sova. Som tur är sover han ganska bra på nätterna, vaknar kanske vid 5-6 och äter välling men somnar om hos oss. När nästa kommer till sommaren så har vi tänkt att fortsätta så här. Mannen kommer kanske vara mer med stora killen ( om 1 år är stort :)) i början men han är fantastisk min man så han kommer garanterat att ta båda två :)

Anonym sa...

Här har vi ingen direkt modell för vem som tar barn på nätter/mornar. Elliot är ju i princip självgående och går och sätter på tvn när han vaknar, så det är ju inget bekymmer.

Tristan sover ju numera, oftast, hela nätterna men det är alltid jag som tar honom om han vaknar då. Jag tar i princip alla mornar oxå. Jag vaknar lättast och har svårast att somna om så när Tristan vill gå upp så blir det liksom jag som tar det. Jag har dessutom skitsvårt att somna om om Calle går upp med Tristan för dom härjar rätt ofta omkring, vilket gör att jag inte kan sova ändå.

Veckorna vi har Elliot så är Tristan inställd på att gå upp för vi ska till skolan så då vaknar han mellan 6.15-6.45 även på helgerna. Är vi själva hemma och Elliot hos pappa så brukar han sova till 7-8 ungefär.

Så för att sammanfatta i grova drag: Jag tar nätter och mornar och Calle sover. Ber jag honom att gå upp gör han så klart det, men jag orkar oftast inte få liv i honom för att få upp honom ;) Men när han är pappaledig och jag jobbar så säger han att han ska ta nätter och mornar. Så det ska bli intressant. ;)